Right man, wrong time. Wrong man, right time. Good man, wrong words. Bad man (jerk), right words. New man, same old lies. Old man (ex), new lies.

Saturday, October 16, 2010

Sakit Itu Dari Tuhan - La Tahzan...

Salam Ukhuwah..

Bismillah…

“…dan orang-orang yang bersabar dalam kesulitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar imannya dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Baqarah: 177)


Tiba2 aku rasa nk post psl ni. Tak tau kenapa. Maybe sebab cousin aku ada sakit kot skrg ni. Yup btl tu. Dia skrg di suspek penyakit CANCER. Serius kecian giler dia skrg. Tak sangka dlm usia br 16 thn (sama umur dgn adik laki aku) dh ada sakit tu. Tp aku tak tau la dh confirm ker dia dpt penyakit tu sbb aku cuma dgr berita dia sakit hari tu je. Hidup family dia selalu ditimpa musibah dgn mcm2 kesakitan. Tuhan tu Maha Berkuasa. Mungkin ada hikmah di sebalik semua musibah ni. Kat sini aku nk share doa2 yg blh di amalkn agar bertambah kekuatan sabar dan redha di dalam diri kita semua tatkala berhadapan dengan masalah, musibah dan kesukaran, insyaALLAH..





Bismillah...



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا

Yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu” (Ali ‘Imran, 3:200)


وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

Yang bermaksud: “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah, 2:155)


إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ

Yang bermaksud: “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar, 39:10)


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah, 2:153)


وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ

Yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.” (Muhammad, 47:31)

Doa ni jugak utk seseorang yg aku gelar sbg sahabat. Semoga dia tabah dan redha hati menempuh hari2 yg mendatang. Ingat satu je, "jgn menangis sebab tak berkasut sedangkan masih ramai lg yg tak berkaki". InsyaAllah segala kesakitan tu akan pulih someday. Juz berusaha utk ubati je dan selebihnya serahkan segala2nya kat Tuhan Yang Esa. AMIN~~





Thank you for read, like and comment. I Love You Sweetie! :)

0 rama-rama hinggap:

copyright@ctharyani.blogspot.com